Wednesday 19 August 2009

Operasi Mencari Diaktifkan

Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) telah mengaktifkan Pusat Operasi Mencari dan Menyelamat sembilan anak kapal yang masih hilang berikutan kejadian perlanggaran dua kapal dagang di perairan Selat Melaka malam tadi (18 Ogos 2009).

Pegawai Perhubungan Awam APMM Faridah Shuib dalam kenyataan yang dikeluarkan di Kuala Lumpur berkata bahawa pihaknya telah menggerakkan asetnya dari Daerah Maritim (DM) Linggi, DM Pelabuhan Klang dan Stesen Udara Subang sejak lewat malam 18 Ogos 2009 bagi memadamkan saki baki kebakaran kapal tangki minyak milik MT Formosa Product Brick dan MT Ostende Max di 10 batu nautika barat daya Port Dickson.

Katanya, maklumat awal yang diterima mengatakan kapal tangki MT Formosa Product Brick dengan muatan 58,000 metrik tan minyak naftar yang dalam pelayaran dari United Kingdom ke Singapura telah berlanggar dengan kapal MT Ostende Max yang sedang keluar dari Pelabuhan Port Dickson menuju ke Singapura.

Aset-aset APMM yang terlibat dalam oeprasi itu adalah empat bot kilat iaitu satu dari DM Linggi dan tiga dari Port Klang serta dua helikopter N3 Dauhphin.

Turut terbabit, Polis Gerakan Marin (PGM) dari Tampoi, sebuah pesawat Unit Udara Polis dan dua dari Jabatan Laut Pelabuhan Klang serta Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) dan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM). - Bernama

No comments:

Post a Comment

Tidak perlu memberi komen selepas 19 November 2009 kerana Unit Bencana RTM sudah tiada lagi.