Wednesday 12 August 2009

Susulan Insiden Gas Bocor

Susulan insiden kebocoran gas di sebuah kilang memproses baja ikan di Bagan Pasir, Tanjong Karang, Selangor pada 11 Ogos 2009.
.
Kerja-kerja pembersihan gas amonia oleh Pasukan Bomba dan Penyelamat Selangor dilaporkan selesai sekitar pukul 2:00 petang hari yang sama.

Manakala anggota sekitar 15 keluarga yang tinggal dalam lingkungan jarak 100 meter dari lokasi kejadian diarah berpindah sebagai langkah berjaga-jaga.

Mayat enam pekerja dan penduduk yang terkorban dijadual dihantar dari Hospital Tanjong Karang ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah, Klang untuk bedah siasat.

Lima individu yang terselamat dalam insiden berkenaan pula menerima rawatan lanjut di Hospital Sungai Buloh.

Siasatan Pasukan Bomba dan Penyelamat Selangor mendapati, kebocoran gas amonia mungkin disebabkan kerosakan kompresor pada sistem penyejuk pada kolah tempat penyimpanan ikan di kilang baja terbabit.

Insiden kebocoran gas amonia ini merupakan yang pertama di Tanjung Karang dan diklasifikasikan sebagai “kes kematian mengejut” (SDR).

Pekerja dan penduduk sekitar yang terbunuh dikenal pasti sebagai dua warga Bangladesh bernama Sekendar Ali dan Mumin Mia; serta empat pekerja tempatan bernama Lim Kean Chew, Lim Kim Soon, Sia Liang Huat dan Gan Ayong.

Manakala lima pekerja kilang berkenaan yang dilaporkan pengsan dikenalpasti sebagai tiga rakyat Bangladesh bernama Abdul Rashid, Waduk dan Samsul Hud; serta dua pekerja tempatan bernama The Ah Low dan Yeon Kok Teng.

No comments:

Post a Comment

Tidak perlu memberi komen selepas 19 November 2009 kerana Unit Bencana RTM sudah tiada lagi.